
Festivalsamling i Valenheimen fredag 17.april
Valen og den andre wienerskolen: framføringshistorie i spill
Arnulf Mattes og Astrid Kvalbein, forskere ved Valen-prosjektet (UiO)
Sanae Yoshida, klaver og Tor Johan Bøen, fiolin
Hvilke slags tradisjoner for å tolke moderne musikk har de som spiller Fartein Valens musikk å forholde seg til i dag? Finnes det en 1900-talls ”wiener’sk” spillemåte etter komponister som Arnold Schønberg og Anton von Webern. Er den i tilfelle relevant for utøvere i dag – også for å tolke vestlendingen Valens verker? Hvordan kan ulike tolkninger av tekstene komponisten valgte å bruke prege tolkingen av sangene? Spørsmål som dette vil settes i spill når to forskere fra Fartein Valen-prosjektet fra Universitetet i Oslo innleder til samtale og samspill med fiolinist Tor Johan Bøen og pianist Sanae Yoshida.
PROGRAM
1100-1115: Velkommen
1115-1200: Sanselighet og religiøs mystikk: å synge Valens poesi
Astrid Kvalbein, sang og foredrag
Sanae Yoshida, klaver
Valen: Goethe-lieder, opus 6
Webern: Vier Lieder, op. 12, utdrag
1200-1300: LUNSJ
1300-1330: Framføringstradisjoner for modernisme fra Wien – og for Valen?
Arnulf Mattes, foredrag og historiske lytteeks.
1330-1400: Hvordan møter musikere i dag Valen?
Samtale med Tor Johan Bøen og Sanae Yoshida
1400-1410: Pause
1410-1430: Spørsmål/samtale med forskere/utøvere og salen
1430-1500: ”Minikonsert”
Webern: Fire stykker for fiolin og klaver, op. 7
Schønberg: Seks små klaverstykker, op. 19
Valen: Preludium og fuge op. 28
Schønberg: Fantasie, op. 47