Festaften – Haugesund konserthus – Festiviteten

Festaften i Haugesund konserthus, Festiviteten, er et høydepunkt under festivalen. Her samles flere av utøverne til et uforglemmelig møte med publikum. Dette året rettes et særlig fokus på Fartein Valen, men det blir også urfremføring av komponisten Ørjan Matre sitt verk "Duett for solo piano". Det blir også opplesning av brever fra Fartein Valen under konserten som gir oss nærmere bekjennskap med komponisten. Lorentz Reitan, er konferansier. Konserten er i samarbeid med Haugesund Teater.

Lørdag 25.august kl 18.00



PROGRAM

Annabel Guaita, klaver
Fartein Valen:
Intermezzo opus 36

Thormod Rønning Kvam, piano og Julia Gusek, sopran

Fartein Valen:
Drei  Gedichte von Goethe, op 6
Sakontala, Weiss wie Lilien, Suleika

Edvard Grieg, op 48 nr 5:
Zur Rosenzeit

Claude Debussy:
L’Isle Joyeuse;

Ingrid Andsnes, klaver  og Sissel M. Bjørkli, dans
Ørjan Matre:
Duett for solo piano

Pause

Annabel Guaita, klaver:
Fartein Valen:
Nachtstück opus22
Valse Noble opus22

Guro Kleven Hagen, fiolin; Thormod Rønning Kvam, piano;

Ludwig van Beethoven:
Sonate for fiolin og klaver, Nr. 9 i A dur, «Kreutzer», sats 2 og 3

Annabel Guaita, klaver:
Fartein Valen:
Variasjoner op 23

Vi gjør oppmerksom på at det kan bli endringer i programmet!


Birgit Amalie Nilsse, teatersjef ved Haugesund Teater,
leser fra Fartein Valens brev
Foto: Øyvind Sætre

 

 


Sigurd Slåttebrekk får Fartein Valen Prisen 2012. Han får den fordi han er en usedvanlig musikkbegavelse som spiller på mange strenger som kunstner. Fartein Valen har her en unik fortolker, men også en kunstnerkollega som ikke har rent få trekk tilfelles med ham selv, som et beskjedent menneske og sterkt selvkritisk kunstner.

 


 

Sissel Merete Bjørkli (f.1976) er utdannet danser fra Statens Balletthøgskole 1996-1999. Hun har etter dette jobbet som frilanser for diverse koreografer og kompanier i Norge og Europa, blant annet for David Zambrano (NL), Francesco Scavetta (NO/IT), Katrine Bølstad(NO), Henriette Pedersen (NO), Eva Cecilie Richardsen (NO) og Erna Omarsdottir (IS). For tiden turnerer hun med sistnevnte koreograf i Europa med forestillingen ”Teach us to outgrow our madness”. I tillegg til å jobbe som danser lager hun sine egne forestillinger. Blant annet har hun samarbeidet med danser og koreograf /regissør Erlend Samnøen siden 2003, og deres neste produksjon vil ha premiere medio juni 2012. Hun vil også sette opp en soloforestilling i egen regi dette året. Samarbeidet med pianist Ingrid Andsnes er nytt for året med verket ”Duett for solo piano”, og vil ha premiere august 2012.


 

Ørjan Matre er født i 1979 i Bergen og studerte komposisjon ved Norges Musikkhøgskole med Bjørn Kruse, Lasse Thoresen, Olav Anton Thommessen og Henrik Hellstenius. Han har i løpet av de siste fem årene markert seg som en tydelig stemme i norsk musikk, og har på kort tid fått profilerte oppdrag fra toneangivende musikere, ensembler og orkestre. Matres store gjennombrudd gjorde han sammen med Evan Gardner, Jan Erik Mikalsen og Jørgen Karlstrøm mens flere av dem fortsatt var studenter, med CD-en Lights Out med KORK og Rolf Gupta, en utgivelse som fikk stor oppmerksomhet da den ble gitt ut i 2006. Da hadde Matre allerede i 2003 skrevet orkesterverket «Attempted Birdhouse», en tittel som henspiller på Homers forsøk som konseptuell kunstner i en episode av the Simpsons. Om Matre kunne tillate seg å tulle med kunstnerrollen er musikken hans bunnsolid og på overflaten ikke påfallende humoristisk. Den besitter likevel en klanglig letthet som kanskje røper impulser fra en komponist som Gerard Pesson for eksempel i ensemblestykket Atem. Som Pesson blander Matre impulser fra tradisjonen med nye spilleteknikker, men gjennom stadige heftige dynamiske utbrudd antyder Matre også en forankring i det nordiske, hvor det blir klart at det dreier seg om mer enn en klanglig/filosofisk lek. Matres musikk er åpenbart klanglig leken og ofte helt utsøkt raffinert, men det er også en mer alvorlig bunn i den.

«Duett for solo piano»

Kan dans og klaverspill kommentere hverandre? Kan et klaver bevege seg organisk sammen med en kropp? Og hvordan vil en slik dialog oppleves? Komponist Ørjan Matre, danser Sissel Merete Bjørkli og pianist Ingrid Andsnes utforsker dette, og resultatet av denne skapende prosessen presenteres gjennom verket ”Duett for solo piano”, en 25 minutters symbiose mellom bevegelse og musikk.
Hvordan kan man lage et verk hvor musikk og dans er helt likeverdige som uttrykk, og hvordan kan disse uttrykkene flettes inn i hverandre og gi et enda sterkere uttrykk sammen? Dette er utgangspunktet for prosjektet. Klaveret er utgangspunktet for det hele, både fysisk og musikalsk og som idé. Her leker vi oss med å flytte på flygelet underveis, og andre lydeffekter, som fra et leketøypiano. Vi bruker enkel scenografi og lyssetting, her vil vi ha fokus på den leken som skjer mellom utøverne.  Dette verket og framføringen av det kan oppleves som en ny form for kammermusikk. Her er pianisten og danseren likestilt, og spiller på hverandre. Det samme gjelder prosessen i forkant, hvor Ørjan sine skisser til verket er utgangspunktet for en arbeidsprosess, som utvikler koreografien og komposisjonen i takt med hverandre. Målet er å gi en opplevelse av at dansen og musikken er det samme hele, og integrert i hverandre.
Prosjektet er støttet av Norsk Kulturråd og Fond for utøvende kunstnere. Verket har premiére på Fartein Valen festivalen.


Ingrid Andsnes (f. 1978) har gjort kritikerroste opptredener som solist og kammermusiker i Norge og i utlandet. Hun har vært solist med flere orkestre, og har hatt engasjementer ved Norges viktigste musikkfestivaler, som Nordland Musikkfestuke, Olavsfestdagene i Trondheim, Festspillene i Bergen, Oslo Kammermusikkfestival og Ultimafestivalen (Oslo). Blant hennes medspillere finner vi navn som Birgitte Christensen, Atle Sponberg, Arve Tellefsen, Berit Cardas og Leif Ove Andsnes og Det Norske Solistkor.  I flere år har hun også turnert for Den kulturelle skolesekken. Hun har medvirket i flere innpilllinger, blant annet som solist i Mozart klaverkonsert nr12 med Telemark Kammerorkester, som hun har fått strålende kritikker for. 
Andsnes mottok Janácek-prisen i den internasjonale Rudolf Firkusny-konkurransen i Praha i 2003, og har vunnet flere nasjonale priser. Hun har mottatt flere stipender og legater for sitt spill, blant annet fra Jansons legat, Fegersteens stiftelse og Statens Kunstnerstipend.
Ingrid Andsnes kommer opprinnelig fra Karmøy i Rogaland, og har studert under professor Joan Havill ved Guildhall School of Music and Drama i London og professor Jiri Hlinka ved Barratt Due Musikkinstitutt i Oslo. Tidligere har hun hatt pianist Leif Ove Andsnes som lærer.


 

Annabel Guaita (1971) Studerte i sin hjemby med Einar Røttingen ved Griegakademiet og senere med Albert Attenelle og Jordi Mora ved L´Escola de Música de Barcelona. Hos sistnevnte tilegnet hun seg kunnskap om musikalsk fenomenologi, og gjennom mange år studerte hun denne tilnærmingen til musikk, slik den ble praktisk tilrettelagt for utøvere av dirigenten Sergiu Celibidache. Hun har i den senere tid valgt en spesialisering innen det 20. århundres musikk og gjennom dette samarbeidet med en rekke sentrale norske musikere og samtidskomponister som f.eks. Ketil Hvoslef, Knut Vaage, Arvid Gangsø, Morten Gaathaug og spanjolen Ricardo Odriozola.  I 2006 spilte hun Fartein Valens Variasjoner opus 23 og ble svært betatt av «den annen skjønnhet» i musikken hans. Dette førte til en treårig prosjekt i det Nasjonale Stipendiatprogrammet for Kunstnerisk Utviklingsarbeid. I dette prosjektet fordypet hun seg i Valens klavermusikk og hans Trio opus 5. For å kaste nytt lys over fremføringmessige problemstillinger som finnes i Valens musikk, studerte hun fortolkningstradisjonen som utviklet seg rundt Arnold Schönberg og musikerne han arbeidet tett sammen med i den andre wienerskole. Dette resulterte i konserter, konsertforedrag, artikler, videoessays, andre tekster og sist men ikke minst den kritikerroste utgivelsen av hennes første soloalbum  L´Altra Belta (Lawo Classics 2011) med klaververker av Valen, Schönberg, Webern og Berg.
I 2011 mottok hun Bergen Kommunes kunstnerstipend som muligjorde konserter og foredrag om Valen på Sibeliusakademiet i Finland, på Pomona College, i Claremont, USA og i Barcelona.

 


 

Guro Kleven Hagen (f. 1994) kommer fra Fagernes i Valdres. Siden 2001 har hun fått sin undervisning ved Barratt Due musikkinstitutt, først med Alf Richard Kraggerud som lærer og de siste årene med Stephan Barratt-Due. Guro har vært solist med flere symfoni-orkestre, bl.a. med Oslo-Filharmonien, Kringkastings-orkesteret, Operaorkesteret, Ungdomssymfonikerne, Amman Symphony Orchestra, i tillegg til flere amatør-symfoniorkestre, med dirigenter som Jukka-Pekka

Saraste, Ole Kristian Ruud og Christian Vasquez. Sin unge alder til tross, har hun allerede spilt konserter i Norge, England, Tyskland, Estland, Russland, Østerrike, Sveits, Polen, Israel og Jordan, bl.a. i Wigmore Hall, ved Festspillene i Bergen, Verbier Festival Academy og Oslo Kammermusikkfestival. Guro har vunnet en rekke priser i nasjonale og internasjonale

solistkonkurranser. I mai 2010 fikk hun andrepris i Eurovisjonens konkurranse for unge musikere i Wien. Tidligere har hun vunnet bl.a. NRKs solistkonkurranse «Virtuos», blitt tildelt «Den norske solistpris», og hun ble tidenes første prisvinner i verdens ledende

konkurranse for unge fiolinister, Menuhin-konkurransen. I 2008 ble Guro kåret til «Årets musiker» under Ungdommens Musikkmesterskap. Guro spiller på en fiolin laget av C. Bergonzi, utlånt av Dextra Musica.


 

Julia Gusek (sopran) er født og oppvokst i Tyskland og har fra tidlig barndom drevet med sang og musikk som solist i det anerkjente Bachchor Wiesbaden og dets barnekor der hun har sunget hovedroller i barneoperaer såvel som sopranpartiene i store kirkemusikalske verk som Mozarts ”Krönungsmesse” og Brittens ”A Ceremony Of Carols”. I Norge har hun vært solist i ulike operaoppsetninger og –utrag, bl.a. i roller som Fiordiligi, Adina og Pamina med Barratt Dues symfoniorkester. Hun har også vært mye brukt som solist i kirkemusikalsk sammenheng bl.a. i Vivaldis ”Gloria” og Mozarts ”Requiem”. Høsten 2012 skal hun synge Stasi i oppsetningen av” Czardasfyrstinnen” i Drammens teater og på Operafestivalen i Oslo. Repertoaret hennes spenner fra uttalige kirke-musikkverk over et stort utvalg av operarepertoar til lieder/romanser. En spesiell forkjærlighet har hun for lieder som har tekster av store tyske diktere og forfattere som grunnlag. Hun planlegger bl.a. et konsertprosjekt rundt Goethes kvinneskikkelser i musikken. Dessuten har hun en stor interesse for senromantisk musikk i overgangen til impressionismen, særlig av franske komponister. De siste årene har hun deltatt i mester-klasser med Elizabeth Norberg-Schulz, Susanna Eken, Randi Stene og Barbara Bonney. Julia Gusek har bachelor-grad i sang og studerer for tiden sang på masternivå ved Barratt Due Musikkinstitutt i Oslo.


Pianist Thormod Rønning Kvam (1991) er oppvokst i Røyken og begynte å spille klaver da han var fire år gammel. Han viste tidlig stor interesse for samspillet og var i fjorten år aktiv både som trombonist og som pianist i orkester.  I dag er han utøvende bachelorstudent ved Barratt Due musikkinstitutt. Han har tidligere vært elev av Jens Harald Bratlie og studerer nå under Jiri Hlinka som en av hans siste elever, i tillegg til å motta fast undervisning både av Håvard Gimse og Erling Ragnar Eriksen. Ved siden av å ha vært solist med orkester en rekke ganger og med stor bredde i repertoar, har han det siste året konsertert som solist og kammer-musiker blant annet i Universitetets Aula, i Troldsalen i Bergen, under Stavanger ICMF, på Festspillene i Bergen og på Munch-museet. Rønning Kvam har ellers deltatt på mesterklasser med blant andre Håkon Austbø, Liv Glaser, Einar-Henning Smebye, Helge Kjekshus og Tor Espen Aspaas.  I kammermusikk har han fått instruksjon blant andre fra musikere fra det anerkjente Orpheus Chamber Orchestra (USA), Ernst Simon Glaser, Stig Nilsson, Soon-Mi Chung og Stephan Barratt-Due. Hans faste kammermusikk-partnere inkluderer Guro Kleven Hagen (fiolin), Eivind Holtsmark Ringstad (bratsj), Victoria Putterman (fiolin), Sverre Barratt-Due (cello) og Ingeborg Soot (mezzo). Rønning Kvam har ellers arbeidet tett sammen med de etablerte sopranene Marianne Folkestad Jahren og Unnur Astrid Wilhelmsen. Av dirigenter har han blant andre jobbet med Lars-Thomas Holm, Jon Terje Svendsen, Kjell Seim og Rune Bergmann.