Festivalsamling i Valenheimen fredag 17.april

 

Valen og den andre wienerskolen: framføringshistorie i spill

arnulf_mattes

astrkv-presseArnulf Mattes og Astrid Kvalbein, forskere ved Valen-prosjektet (UiO)

 

 

 

 

 

Sanae Yoshida, klaver og Tor Johan Bøen, fiolin

S Y 1Tor Johan Bøen

 

 

 

 

 

 

Hvilke slags tradisjoner for å tolke moderne musikk har de som spiller Fartein Valens musikk å forholde seg til i dag? Finnes det en 1900-talls ”wiener’sk” spillemåte etter komponister som Arnold Schønberg og Anton von Webern. Er den i tilfelle relevant for utøvere i dag – også for å tolke vestlendingen Valens verker? Hvordan kan ulike tolkninger av tekstene komponisten valgte å bruke prege tolkingen av sangene?  Spørsmål som dette vil settes i spill når to forskere fra Fartein Valen-prosjektet fra Universitetet i Oslo innleder til samtale og samspill med fiolinist Tor Johan Bøen og pianist Sanae Yoshida.


Norwegian Wood 005

 

PROGRAM

1100-1115:   Velkommen

1115-1200:   Sanselighet og religiøs mystikk: å synge Valens poesi

Astrid Kvalbein, sang og foredrag

Sanae Yoshida, klaver

Valen: Goethe-lieder, opus 6

Webern: Vier Lieder, op. 12, utdrag

 

1200-1300:   LUNSJ

 

1300-1330:   Framføringstradisjoner for modernisme fra Wien – og for Valen?

Arnulf Mattes, foredrag og historiske lytteeks.

1330-1400:   Hvordan møter musikere i dag Valen?

Samtale med Tor Johan Bøen og Sanae Yoshida

 

1400-1410:   Pause

 

1410-1430:   Spørsmål/samtale med forskere/utøvere og salen

 

1430-1500:   ”Minikonsert”

Webern: Fire stykker for fiolin og klaver, op. 7

Schønberg: Seks små klaverstykker, op. 19

Valen: Preludium og fuge op. 28

Schønberg: Fantasie, op. 47