Lørdag 17.09

Bystyresalen
kl 11.30
Laurens Weinold, fiolin, Sanae Yoshida, klaver

Fartein Valen             Sonate for fiolin og klaver, op. 3
Akira Miyoshi           En Vers (1980)
Robert Schumann    Fiolinsonate i a-moll
Kr 100/50/50

kl 12.30
Elizabeth Norberg Schulz, sopran, Gisela Herb, klaver

Musikk av H. Villa-Lobos og Alberto Ginastera
Kr 150/100/50

Begge konserter kr 200/100/50

Valevåg kl 11.00-15.00
Åpen dag. Konserter i Valenheimen kl 11.15 og kl 14.00. «Misjonen møter kulturen» i Valen kapell kl 12.30.
tenThing brassensemble, Ida Gudim Sletner, sopran, David Meier, klaver, Gunnar Salomonsen og Kolbein Espeset.

”Ute på byen”
Sentrum, minikonserter mellom 12.00 og 14.00 på følgende steder;
Biblioteket, Totalen Kafé, Tesalongen, Naturbakst, Kara
Unge Musikere ved UiS og Griegakademiet

Festiviteten kl 18.00
Festaften
Elizabeth Norberg Schulz sopran, Gisela Herb klaver
Ole Henrik Moe
tenThing brassensemble, Tine Thing Helseth
Ann Hou Sæther og Elisabeth Turmo, fiolin
Emilie Norum Gudim bratsj, Amalie Eikaas Stalheim cello, Albert Noven kontrabass

People are Machines:
Marius Neset saksofon, Magnus Hjorth klaver, Peter Eldh bass, Anton Eger trommer

Fartein Valen           Ave Maria, op.4
H. Villa-Lobos         Fra Ciclo Brasileiro (klaver solo)
                                     Bachianas Brasileiras no.5
Elisabeth Norberg-Schulz, Gisela Herb 

Fartein Valen            Præludium og fuge, op. 33
W.A.Mozart              Rondo Alla Turca
Edvard Grieg            Bestemors menuett
Edvard Grieg            Gjendines Bådnlåt
Edvard Grieg            Trolltog
Jan Koetsier               Grassauer Zwiefacher
Alle arrangementer er ved Jarle Storløkken
tenThing brassensemble, Tine Thing Helseth

Marius Neset            Fra “Suite for the seven mountains”
(jazzkvartett/strykekvintett)

Billettpris kr 250/200/50

Høvleriet kl 22.00
BDue/PaM og klassisk jam
Diverse festivalmusikere

Billettpris kr 100/50

Her kan nær sagt hva som helst skje, men ett er sikkert; Vi får høre hele ”Suite for the seven mountains”, men så er det fritt fram……


Laurens Weinhold (født 1994) er en prisbelønt fiolinist. Han har fått en rekke legater, utmerkelser og internasjonale stipender. Etter studier med Isaac Schuldman, professor ved NMH ,  studererer han nå ved Universität für Musik und darstellende Kunst i Wien, med Dora Schwarzberg, Lucia Hall og Johannes Kutrowatz (klaver). Laurens Weinhold har opptrådd ved internasjonale festivaler som blant annet ICMF, Summit Music Festival, Casalmaggiore Festival, NYCMF, Klara Festival og Norsk Orgelfestival i de to sistnevnte i samarbeid med NRK og Radio Klara. Den flamske komponisten Janpieter Biesemans har skrevet flere komposisjoner for ham som han har planlagt å spille inn på CD i sesongen 2012-2013. Laurens har vært solist med flere orkestre, blant annet Brussels Chamber Orchestra, EnB1, Sandnes Orkesterforening, NYSO og Vienna Young Masters Orchestra. De siste 5 årene har han vært veiledet og fått mesterklasser av Pierre Amoyal, Jean-Francois Chamberlan, Aaron Rosand, Benjamin Schmid, Sergei Stadler og Jean-Pierre Wallez.  For sin innsats i kulturlivet fikk han i 2010 både Stavanger kommunens og Rogaland Fylkeskommunens kulturstipend. Sist høst fikk han tildelt kulturbonus av Rogalands Avis.


Sanae Yoshida, født og oppvokst i Japan tok sin bachelor i klaverspill i Tokyo i 2005. Da flyttet hun til Norge og fullførte sin master på Barrat Due med Jiri Hlinka i piano og Geir Inge Lotsberg i kammermusikk. Deretter ble det to år i Stavanger med Håkon Austbø samtidig som hun var ansatt som akkompagnatør ved UiS. Sanae har mottatt flere priser og stipend i Japan og her hjemme, og deltatt på festivaler i Norge, Sveits og Japan. Hun har sin egen klaverkvintett, «Katharsis», og som solist har hun opptrådt bl.a. med Bergen Filharmoniske Orkester.


Elizabeth Norberg Sculz er født i Oslo av norsk far og italiensk mor og er blitt en av Norges store opera- og konsertsangere med en omfattende internasjonal karriere. Siden gjennombruddet i 1986 har hun gjestet de fremste operascener over hele verden, og det startet ved operaen i Spoleto og på La Scala i Milano. Norgesdebuten kom på DNO i 1989 med tittelrollen i ”Lucia de Lammermoor”, og senere er det blitt mange hovedroller ved alle de store internasjonale operascener. Avisene skrev om henne: ”Den nye Callas kommer fra Oslo!” Fra 1990 har hun vært fast tilknyttet Wiener Staatsoper med 20-25 forestillinger årlig. I 1992 sang hun mot Luciano Pavarotti i Donizetti’s ”Elsovsdrikken”. I 1992 sang hun for første gang ved operaen i Chicago med så stor suksess at det medførte invitasjon fra Metropolitan Opera i New York der hun debuterte i 1995 som Oscar i ”Maskeballet”. Siden har hun regelmessig gjestet både Chicago og New York og sunget med selveste Placido Domingo i ”Den glade enke”. Londondebuten kom i 1994 i rollen som Liú i ”Turandot” på Covent Garden.

Elizabeth Norberg Schulz har mottatt både norske og internasjonale priser, blant annet Grieg-prisen i 1993 og Verdi-prisen i 2006. Hun er ridder av første klasse av Sankt Olavs orden, og i 2007 ble hun utnevnt Kommandør av den Italienske Republikk. Hun har ca 20 CD innspillinger bak seg og mottok Grammy Award for Brahms Requiem på plateselskapet Decca. Hun er også en anerkjent sangpedagog, og fra høsten 2006 er hun professor ved Universitet i Stavanger og gjester regelmessig flere internasjonale institusjoner. Fra 2005-2010 var hun kunstnerisk leder for Kirsten Flagstad festivalen på Hamar, og styreleder siden 2008 for Oslo Opera festival.


Gisela Herb er født og oppvokst i München, Tyskland. Siden 1982 har hun vært bosatt i Stavanger hvor hun underviser ved UiS, institutt for musikk og dans. Hun har vært solist med orkestre i Norge, Tyskland, Russland og Brasil og har en utstrakt konsertvirksomhet i Europa og Latin-Amerika. Siden 1993 har Gisela interessert seg spesielt for klavermusikk fra nettopp Latin-Amerika. Takket være flere stipend har hun kunnet reise på studieturer til Argentina og Brasil, noe som har resultert i to kritikerroste solo CDer med klavermusikk av henholdsvis Alberto Ginastera og Heitor Villa-Lobos. Hennes talent, temperament og intuisjon gjør henne til en unik tolker av denne rytmisk vitale og virtuose musikken. Ved Festspillene i Bergen spilte hun Ginasteras klaverkvintett med Rosamunde Kvartett fra München og hennes solokonsert på Troldhaugen ble omtalt som et ”argentinsk fyrverkeri”. Med Trondheim Symfoniorkester var hun solist i Ginasteras klaverkonsert nr 1 der kritikken nettopp fremhever hennes temperament og stilrene tolkning. I 2006 grunnla hun ensemblet Anima som fokuserer spesielt på kammermusikk fra Latin-Amerika.


«Dette er lyden av en musiker som har begitt seg ut på en ny, eventyrlig reise og kommet hjem med et album som er et lite mesterstykke». Kritikeren i danske Geiger var mildt sagt begeistret da «Suite for the seven mountains» ble utgitt i 2007. Suiten er et særdeles vellykket møte og fusjon mellom den tradisjonelle jazzkvartett (sax, piano, bass,trommer) og den klassiske strykekvartett, en forening av jazzens puls med den klassiske lyrikk, og resultatet er kammerjazz i ordets rette betydning!

Marius Neset, fra Os og ihuga Brann-supporter, har 7-års utdannelse fra rytmisk konservatorium i København. Der har han studert både saksofon og komposisjon og tatt steget opp i den internasjonale eliten på begge områder. Hans siste CD-utgivelse, «Golden Explosion»  ble lansert i april i år og har fått strålende kritikker både i norsk og utenlansk presse. John Fordham i engelske Guardian skriver «…not only combines Brecker’s power and Jan Garbarek’s tonal delicacy, but has a vision that makes all 11 originals on this sensational album feel indispensable, and indispensably connected to each other. On this evidence, Neset is on his way to being one of the biggest new draws on the circuit»

Den svensk-norske kvartetten People are Machines har sin base i København. Den har eksistert siden høsten 2004, men har allerede spilt på festivaler i Sverige, Russland, Norge, Danmark og England. Gruppen forsøker alltid å utforske og bryte ned den nåværende oppfatning av jazzmusikk, og deres evne til å integrere andre stiler og elementer enn jazz i sine komposisjoner er unik. Repertoaret består hovedsaklig av egne låter som er utviklet og arrangert av hele gruppen i fellesskap.


Strykekvintett fra Barrat Due

Fra venstre;
Ann Hou Sæter fiolin, Emilie Norum Gudim bratsj, Albert Noven kontrabass,
Amalie Eikaas Stalheim cello, Elisabeth Turmo fiolin.

 

 


Tormund Blikra Vea begynte å spille klassisk gitar ved Stavanger kulturskole høsten 2003 da han var 10 år. I 2006 ble han tatt opp i det nasjonale talentutviklingsprogrammet Unge Musikere ved Universitet i Stavanger. Tormund har Dr. Zafer Özgen som gitarlærer begge disse stedene.

Fra 2006 har han deltatt på Ungdommens Musikkmesterskap og vunnet flere priser i Landsfinalen. Han vant 1. pris solo 2008, og to 1. priser duo (2007 og 2008) sammen med Shruti Kar Ray i Duo Caracteristica. I November 2010 fikk Tormund 1. Pris (25 av 25 poeng) i gitar klasse 3 under den nasjonale finalen i Oslo.

Desember 2010 fikk Tormund tildelt talentstipendet G9alt stipend på 50 000 kr.
Han har allerede en utstrakt konsertvirksomhet bak seg med flere solokonserter, og han har vært solist med Stavanger Symfoniorkester.


Andreas Lamo begynte å spille fløyte i sitt lokale skolekorps når han var 8 år gammel. To år senere begynte ble han tatt opp ved talentutviklingsprogrammet Lørdagsskolen (Lis) på kulturskolen, der han gikk i seks år. Han har også hatt solofløytist i Stavanger Symfoniorkester, Vidar Austvik som privatlærer siden 2003. Høsten 2011 ble han tatt opp ved det nasjonale talentutviklingsprogrammet Unge Musikere på universitetet i Stavanger.

Høsten 2007 fikk han 2. Pris i den nasjonale finalen av Ungdommens mesterskap. Det samme gjorde han også i 2009. Han har blitt tildelt Alf  J. Aareskjold minnefond i 2008, samt Drømmestipendet i 2010.

Han spiller noe sammen med de andre fløytestudentene på konservatoriet i Stavanger, og deltar jevnlig på mesterklasser med velkjente fløytister som Tom Ottar Andreassen (Oslo), Leone Buyse (Houston, USA), Alan Weiss (Boston, USA) og Pierre Yves Artaud (Paris, Frankrike) og James Galway (Weggis, Sveits).

Han har vært solist med Stavanger Symfoniorkester ved to anledninger, første gang når han var 12 år, andre gang når han var 17. Siden har Andreas vært solist med flere ungdoms- og amatørorkestre i Rogaland. Som 16-åring ble han som den yngste noensinne godkjent som vikar etter prøvespill i Stavanger Symfoniorkester.