Musikalsk byvandring II

Festivalvandringen lørdag fortsetter etter Kunst-suppe i Haugesund Billedgalleri til Kulturkirken Skåre. Dette rommet er foretrukket av mange strykere for sin gode klang. Hansakvartettens eminente tolkning av Valen har vi dokumentert på CD-en fra 2013. Benytt denne anledningen til å høre dem i vakre omgivelser i Kulturkirken Skåre. I tillegg til å synge Goethe-sangene av Valen, fremfører Hilde Haraldsen Sveen også tre sanger av Brahms. Sist, men ikke minst, får vi høre Beethovens fantastiske strykekvartett nr 16 i F-dur, op 135. Hans site komplette verk før han døde. Hovedsaken i denne konserten blir vektlegging av Valen og Beethoven - en spennende sammenstilling - men det blir mer!

Haugesund Billedgalleri kl 14.00

Konsert og Kunst-suppe

Bill kr 200

Tor Johan Bøen, fiolin, Aurelienne Brauner, cello, Einar Henning Smebye,klaver; 

Fartein Valen:

Trio op 5

Etter fremføringen av Fartein Valens Trio op 5, serveres suppe fra Lothes Mat og vinhus i Billedgalleriets kafe (inkludert i billettprisen)

_MG_6767mrs-1Tor%20Johan%20B%c3%b8en-2

smebye_einar_henning


Kulturkirken Skåre

Valen og Beethoven

Lørdag 26.april kl 15.30

Hansakvartetten;
Åsta Jørgensen 1.fiolin; Améline Chauvette-Groulx 2.fiolin
Helga Steen, bratsj; Walter Heim, cello
Hilde Haraldsen Sveen, sopran

Bill kr 200 eller Festivalpass

Skåre kirke

PROGRAM

Johann Sebastian Bach
Fra «Die Kunst der Fuge»

Johannes Brahms
Fra «Ophelia»-sangene

Fartein Valen:
Goethe-sangene op 6 arr av Leif Halvorsen

Fartein Valen
Strykekvartett nr 2, op 13

Ludvig van Beethoven:
Strykekvartett nr 16 F-dur, op 135

1 Allegretto 2 Vivace 3 Lento assai, cantante e tranquillo
4 “Der schwer gefaßte Entschluß (The difficult decision).” Grave, ma non troppo tratto (Muss es sein?/Must it be?) – Allegro (Es muss sein!/It must be!) – Grave, ma non troppo tratto – Allegro


2L089_box-B«If Valen (1887-1952) had not been such a shy, self-effacing person, he would have won fame throughout Europe.» So said Issay Dobrowen, a prominent conductor in the inter-war period, and chief conductor from 1927 to 1931 of Oslo’s Filharmonisk Selskaps Orkester (predecessor of the Oslo Philharmonic Orchestra). The path to fame was indeed uphill for Norway’s leading modernist. However, Valen’s diffidence was not the only reason for this – another was his chosen musical language, which grew out of the twelve-tone method of composition associated with Arnold Schönberg, Alban Berg and Anton Webern. By writing this sort of music, albeit with his own highly personal stamp, he was asking for trouble in the conservative world of Norwegian music.

The beauty and profundity of Valen’s subdued but expressive music is being discovered by more and more listeners. Valen’s reputation as one of Norway’s foremost composers and as a pioneer of new music in the 20th century is now secure. The legendary pianist Glenn Gould recognized the importance of Valen’s music, saying «For the first time in many years I have found a looming personality in the 20th century’s music»

Hansakvartetten (The Hansa Quartet) was formed in 1987 by musicians from the Bergen Philharmonic Orchestra.

The current members of the quartet are Åsta Jørgensen and Améline Chauvette-Groulx (violins), Helga Steen (viola), and Walter Heim (cello).

 


 

 

UnknownHilde Haraldsen Sveen startet sin sangutdannelse ved Agder Musikkonservatorium  i Kristiansand før hun dro til Berlin hvor hun avla sin konserteksamen ved Hochschule der Künste, Berlin i 1994.

Hun har siden den gang hatt sentrale roller ved ved en rekke europeiske operahus. Hun debuterte i 2001 i rollen som Gilda ved Den Norske Opera og har siden den gang hatt flere hovedroller ved DNO, sist som Sophie i Rosenkavaleren.

Hennes allsidighet har gjort henne til en ettertraktet sanger i så vel oratorie-, konsert-og romanse-sammenheng.

Hun har flere CD-utgivelser bak seg med norsk musikk, og arbeider som førsteamanuensis i sang ved Griegakademiet, Institutt for musikk.