Valen og fransk musikk

KONSERT I VÅR FRELSERS KIRKE FREDAG 25.APRIL KL 18.00

Bill kr 250

PROGRAM

Lars Notto Birkeland:

Jehan Alain: (orgel)
Suite for orgel
Introduksjon, Variasjon, Scherzo, Koral

Håkon Austbø

Claude Debussy: (klaver)
Fra «12 Etudes» (1915)
3.pour les quartes
11.pour les arpeges composes

Olivier Messiaen:
Fra «4 etudes de rythme» (1949-50)
3.Meumes rythmiques

Pierre Boulez:
Troisieme Sonate, formant 2: Trope (1957)

Olivier Messiaen:
Fra «20 Regards sur l’Enfant-Jesus» (1944)
13.Noel

Claude Debussy:
Fra «Preludes, IIe livre» (1913)
4. …»Les fees sont d’exquises danseuses»
9. …Ondine
12. …Feux d’artifice

Oslo kammerakademi:

Charles d’Indy:
Chason et Danse op. 50 

Fartein Valen:
Serenade for blåsekvintett op 42


Lars_Notto_Birkeland[1]Lars Notto Birkeland (f. 1969 i Oslo) er utdannet ved Norges musikkhøgskole, der han studerte orgel med Harald Herresthal, klaver med Hanna-Marie Weydahl, Sigmund Hjelset og Lars Haugbro, og cembalo med Ketil Haugsand. Videre orgelstudier med Kåre Nordstoga i Oslo og Guy Bovet i Sveits, samt deltatt i mesterklasser med Marie-Claire Alain, Jon Laukvik, Luigi Ferdinando Tagliavini og Lionel Rogg m.fl.

Birkeland hadde sin debutkonsert som organist i Oslo Domkirke i 1998 og har siden vært aktiv som konsertorganist. Med Oslo-Filharmonien har han bl.a. flere ganger vært solist i Poulencs orgelkonsert og Saint-Saëns» orgelsymfoni. Han har også vært solist med andre norske symfoniorkestre og Sveriges Radios Symfoniorkester. Han har hatt konserter ved en rekke festivaler, som Festspillene i Bergen og Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival. Birkeland mottok Statens arbeidsstipend for kunstnere for perioden 2006-2008, bl.a. for å arbeide med Jehan Alains musikk.

Han har også bred erfaring som pianist og dirigent, bl.a. har han arbeidet som kormester og repetitør ved Den Norske Opera. Som kantor i Fagerborg kirke i Oslo siden 2003 har han vært medansvarlig for installasjonen av kirkens nye Goll-orgel (2007).


 

HA%2003-2I 50 år har Håkon Austbø nå vært aktiv som pianist. Hans første opptredener var som solist med Harmoniens Orkester i 1963 og debutkonsert i Universitetets Aula i 1964. Han var da bare 15 år gammel, og debuten vakte stor oppsikt.

Siden har han opparbeidet en sentral posisjon i norsk og internasjonalt musikkliv. Mest kjent er han kanskje som fortolker av Olivier Messiaen, som han arbeidet med og dermed ble en av de ganske få til å bære videre en autentisk tradisjon. Han har også vært en av de mest ivrige forkjempere for Aleksandr Skrjabins musikk. Typisk nok var begge disse komponistene opptatt av farger, noe Austbø har gjort til en viktig del av sin virksomhet, ved å drive frem den første autentiske fremførelsen av fargestemmen i Skrjabins Prometheus i Nederland på 1990-tallet, for nå å utarbeide nye fargestemmer til Messiaens verk.

Slik arbeidet med farger krysser over til billedkunsten, har Austbø krysset grenser lenge før tverrfaglighet ble et motebegrep. Han arbeidet med diktere (Claes Gill), skuespillere (Juni Dahr), koreografer (Jiri Kylián), jazzmusikere (Bengt Hallberg), ofte i helt nyskapende former. Foruten med Messiaen arbeidet han med tallrike komponister, som Arne Nordheim, Peter Schat, Elliott Carter og Rolf Wallin.

I kraft av sin søken etter den innerste kjerne i musikken møter han også klassikerne med nye øyne. Temaet for hans pågående forskningsprosjekt ved Norges Musikkhøgskole er “Den tenkende musiker”, et prosjekt som søker etter drivkreftene bak genuint personlige tolkninger av klassikerne, frigjort fra tradisjonens ballast.

 

Det meste av sitt liv – 40 år – har Austbø tilbrakt utenfor Norge. Etter studier i Paris fortsatte han i New York og München og bosatte seg så i Nederland før han vendte tilbake til Norge i 2005. Han var den første utlending som tok 1.pris i den eksklusive «Concours de la Guilde Française des Artistes Solistes» (Paris, 1970). Hans internasjonale gjennombrudd fant sted etter seieren i den internasjonale Messiaen-konkurransen for samtidsmusikk (Royan, 1971). Siden vant han priser ved den internasjonale konkurransen i München (klaverduo med Marina Horak, 1974), ved Ravel-konkurransen i Paris (1975) og ved UNESCO-tribunen i Bratislava (med Trio du Nord, 1975). Disse prisene var med på å prege hans karriere som førte ham til fire verdensdeler, orkestre som Gewandhaus i Leipzig og Concertgebouw i Amsterdam, med en lang rekke ledende dirigenter og i kammermusikalsk samspill med et utall kolleger over hele kloden.

I sitt hjemland ble han etterhvert også gjenstand for oppmerksomhet, med Kritikerprisen (1989), Årets utøver (1992), Grieg-prisen (2003), tre Spellemannspriser – foruten en lang rekke nominasjoner – og Edison-prisen i 1998. Nylig ble han nominert til Nordisk Råds musikkpris, og utnevnt til ridder av den franske «Légion des Arts et des Lettres».

For sin samlede opptaksvirksomhet ble han også tildelt Gammleng-prisen i 2009. Hans diskografi omfatter mer enn 40 CDer samt et antall LP-plater, og de viktigste er innspillingene av samtlige soloverk av Messiaen (NAXOS), av Debussy (SIMAX), og av Grieg, Brahms og Janacek (Brilliant).

Bredden i hans virksomhet har også funnet gjenklang på det pedagogiske feltet, idet han underviste og ledet klaverseksjonene ved konservatoriene i Utrecht og Amsterdam, og ved Universitetet i Stavanger, foruten gjesteforelesninger og masterclasses over hele verden.

 


 

 

 

_MG_8520_Photo_Anna-Julia Granberg BLUNDERBUS (2)Oslo Kammerakademi er et ensemble som i hovedsak spiller kammermusikk for blåsere med den historiske harmonibesetningen som utgangspunkt. Dette er et nytt ensemble med noen av Norges fremste soloblåsere. Ensemblet bruker historiske messinginstrumenter på klassisistisk repertoar for å gi klangbildet autentisitet og transparens. Dette gir musikerne muligheten til bedre å nærme seg en historisk framføringspraksis.

 

Oslo Kammerakademi har som mål å belyse kammermusikktradisjonen med tidsriktige interpretasjoner og en klar kunstnerisk profil på høyt nivå. Ensemblet vil også invitere komponister til å bidra med å fremheve blåsernes betydning i kammermusikken med nye verk. Ensemblet skal være et forum for musikalske opplevelser som underholder og som gir en dypere forståelse av musikken. I norsk og skandinavisk musikkliv vil ensemblet framstå som leverandør av førsteklasses kammermusikk.

 

Ensemblet ønsker å sprenge den tradisjonelle nisjen for blåsekammermusikk ved å kombinere interpretasjon og nærhet til publikum gjennom fokus på formidling. Ensemblet har som mål å spille flere produksjoner hvert år både i Norge og i utlandet, og planlegger dessuten å spille inn flere CDer med både gammel og nyskrevet musikk.